Search
Search
Meny
Velkommen til Kragerø_foto by J.Pihl

«Der godtfolk er, kommer godtfolk til»

16. januar 2020 | Janna

Vi er nå endelig i gang med å realisere det første tiltaket i vår nye reiselivsplan, Sammen for Kragerø mot 2030!


 

Først ut er å sette fokus på det gode vertskapet og starte det strategiske arbeidet med å bygge vertskapsrollen til et konkurransefortrinn for Kragerø.

I går samlet vi aktører fra det offentlige og private hvor vi møttes til en forankrings work-shop.

[caption id="attachment_3471" align="alignright" width="480"]Forankrings work-shop_Det Gode Vertskap Forankrings work-shop_Det Gode Vertskap[/caption]

Det å være en attraktiv destinasjon eller kommune er noe vi alle ønsker!

 

Så hvordan skal vi få til kunsten å få folk til å føle seg velkomne?

«Reiselivsplanen peker på at vertskapsrollen i opplevelsesnæringen i Kragerø ikke er definert. Med det mener man at hverken hovedansvar for ivaretakelse av rollen, hvilke vertskapskvaliteter Kragerø har, eller skal utvikle, er definert. Og man har heller ikke i felleskap besluttet hvorfor og hvordan en skal jobbe med å utvikle vertskapsrollen.»

 

Det er det gode vertskapet som utgjør forskjellen på en god og en ekstra god opplevelse!

Det er mange element som inngår i kundereisen, alt fra hvor tilgjengelig informasjonen er på nett i forkant av reisen. Hvor sømløs transport det er på reisemålet, hvor rent og pent det er, hvor godt man sover, hvor hyggelig menneskene man møter er og mye, mye mer.

 

Med andre ord: Kragerø trenger å utvikle en felles kvalitet i vertskapsrollen. Vi må sette Vertskapet i system, lage retningslinjer og verdier som skal prege Kragerø-verten. Og vi må skape en god vertskapskultur!

 

 

Hva vil vi at folk som har besøkt Kragerø skal fortelle til andre, hvordan vil vi bli oppfattet utad?


Dette er viktige spørsmål å stille og reflektere rundt.

Til å hjelpe oss i denne prosessen er vi så heldige å ha Märit Torkelson fra Vertskapet Utvikling AS. Hun har lang erfaring fra andre destinasjoner som bl.a. Åre i Sverige, Lillehammer, Lofoten, mfl., og vil hjelpe oss med å sette vertskap i system og gjøre oss bevisst verdien av Det gode vertskap.

Det blir en spennende prosess videre med kurset Godt vertskap for ledere innenfor reiselivsnæringen, Digitalt vertskapskurs – som har som hovedhensikt å gi opplæring til alle ansatte med førstelinje-kontakt med gjester, et årlig kick-off før hver sesong og Turist i egen kommune arrangement for lokalbefolkningen.

 

Vi gleder oss til å være med på å arbeide videre med Det gode vertskap og utvikle det til et konkurransefortrinn for Kragerø som bosted og som reisemål.
facebook

SISTE NYTT